Mijn reis naar herstel,  Ondersteuning,  persoonlijk

13 Reasons Why review

Dé serie waar het afgelopen jaar veel ophef over is geweest, 13 Reasons Why. Het verhaal van Hannah Baker, het meisje dat zelfmoord pleegde, is nu met een vervolg gekomen. Op 18 mei lanceerde Netflix het tweede seizoen van 13 Reasons Why. In dit seizoen volgen we een rechtszaak waarin we de verhalen van de mensen rondom het leven van Hannah te horen krijgen. SPOILER ALERT!!!

Het nabootsen van de realiteit

Ik denk dat iedereen die het eerste seizoen heeft gekeken zich op sommige momenten heeft kunnen identificeren met Hannah Baker, want iedereen kent een Bryce Walker of verlangt naar een Clay Jensen. Toen ik vorig jaar het eerste seizoen van 13 Reasons Why keek zat ik zo slecht in mijn vel dat het leek alsof ze de serie hadden gebaseerd op mijn leven. Ik heb op heel veel momenten met tranen in mijn ogen gezeten maar ik heb me soms ook heel erg opgelucht gevoelt, omdat er naar mijn idee eindelijk een serie was gemaakt die de realiteit nabootste rondom het gebied van verkrachting en de gedachtes van de tieners van tegenwoordig.

Bingewatch material

Ik was heel erg benieuwd naar het tweede seizoen en ik vroeg mezelf af wat de makers van de serie nu voor een statement wilde gaan maken. Na de eerste aflevering was ik zwaar teleurgesteld. Kon Clay nu ineens geesten zien? Maar natuurlijk gaf ik het nog een kans omdat ik niet kon geloven dat het een flop zou worden. Ik heb gewacht met de reviews te lezen over de serie omdat ik niet beïnvloed wilden worden door andere mensen hun mening. Vanaf de zesde aflevering realiseerde ik me dat ik slachtoffer was geworden van de beruchte bingewatch, en kon ik niet meer stoppen met kijken.

Wie is Hannah?

Het hele seizoen draaide om een rechtszaak, was de school verantwoordelijk voor de dood van Hannah? Dus werd er uitgeleefd naar de uitslag van deze zaak. Doordat we in dit seizoen de verhalen hoorde van de mensen uit Hannah haar leven, leerde we Hannah op een andere manier kennen. Hannah was een meisje wat op haar vorig school een pestkop was. Hannah was een meisje wat veel contact had met jongens. En Hannah heeft haar verhaal via de tapes verteld, hoe zij wilde dat het verteld zou worden. Maar maakt haar dat een slet? Of heeft ze daardoor gevraagd om verkracht te worden?

De waarheid van verkrachting

Ik vind dat er in 13 Reasons Why een realistisch beeld wordt geschept over een verkrachting en de gevolgen daarvan. We zien Hannah naar haar decaan toegaan om hulp te vragen wanneer hij haar de vraag stelt: Of ze ‘het’ niet gewoon wilde en zichzelf later bedacht had? In de realiteit komt het vaak voor dat een verkrachting niet serieus wordt genomen of er vanuit wordt gegaan dat een meisje liegt, want er is een beeld gevormd over meiden dat wanneer ze veel met jongens omgaan, ze sletten zijn. Of wanneer ze laveloos op bed liggen, ze er om vragen om verkracht te worden. Hoeveel meiden ken jij die daadwerkelijk zo zijn? Hoeveel meiden ken jij die hebben verzonnen dat ze zijn verkracht? Hoeveel meiden ken jij die een slet zijn?

Hoogtepunten & dieptepunten van de laatste aflevering

Ik had grote verwachtingen bij de laatste aflevering van het seizoen. Het stuk dat Clay bij de herdenkingsdienst van Hannah zegt: I love you and I let you go gaf me wel een kippenvel momentje. Maar het moment dat de fictieve Hannah opstond en naar ‘het licht’ liep gaf me een hele grote cringe sessie. Jammer, maar ik zou inderdaad ook niet weten hoe ze de kijkers anders duidelijk hadden moeten maken dat Hannah nu écht weg was. Het stuk bij het schoolfeest dat alle vrienden (kan ik ze zo noemen tegenwoordig?) van Clay om hem heen gaan staan wanneer het liedje van hem en Hannah wordt afgespeeld, vond ik heel erg mooi. Het gevolg hiervan was een grote janksessie.

En dan het beruchte stuk, de mishandeling van Tyler Down, de scene waarover werd gespeculeerd dat het van Netflix afgehaald moest worden, vond ik eerlijk gezegd nogal misselijk makend en was voor mij echt een dieptepunt (niet te letterlijk nemen). De boodschap van deze scène snap ik tot op heden nog niet zo goed. Ik denk dat de makers nog een heftige scène erin wilde gooien om mensen te shockeren. Het was een scène waarbij de spanning naar mijn mening ook niet werd opgebouwd dus waarbij ik niet had verwacht dat er zoiets heftigs zou komen. Om het maar even stom te zeggen, ik was er dus niet op voorbereid.

De aflevering had een open einde dus ik ga er vanuit dat er nog een seizoen gaat komen. Maar zal dit met of zonder Hannah zijn?