Lifestyle,  Mijn reis naar herstel,  Ondersteuning,  persoonlijk

15 simpele manieren om meer mindful te leven

Mindfulness is zo simpel. En tóch zo ingewikkeld. Hoe blijf je in het hier en nu? Hoe laat je je gedachten los? Mindfulness is iets wat ik vaak toepas in mijn leven, om los te kunnen komen van mijn gedachten. Stop ik hier een tijd mee, dan raak ik weer sneller in de stress en is mijn angst meer aanwezig. Sommige mensen zijn er van overtuigd dat mindfulness niet voor hen is weggelegd. Maar iedereen kan het. Het gaat alleen niet vanzelf.

Mindful leven is niet moeilijk

Wanneer wij mensen willen ontspannen, dan gaan we er vanuit dat dat vanzelf gebeurd als we op de bank gaan liggen na een lange dag werken. I know I do. Maar dat is dus niet zo, want mindfulness vergt oefening. Gelukkig wordt je er al snel beter in en merk je direct resultaat! Door vaker in het moment te leven ervaar je minder stress, en kun je de meeste dingen beter relativeren. Dit kan dus handig zijn voor het maken van keuzes (trust me, ik ben de wispelturigheidskoningin wanneer ik mijn gedachten de vrije loop geef). Hierdoor ervaar je meer rust, kalmte en tevredenheid in het leven. Maar het kan ook zorgen voor vertrouwen in jezelf. Ik heb voor jullie een paar tips op een rijtje gezet, om op een simpele manier meer mindful te leven.

Mindful de dag starten

  1. Start de dag in je lichaam, niet in je hoofd. Wanneer je wakker wordt ga dan even zitten en focus jezelf op je ademhaling. Adem een paar keer diep in en diep uit.
  2. Mindful tandenpoetsen. Poets je tanden gedurende twee minuten super aandachtig! Heb je alle tanden geraakt? Voelen ze al schoon aan? Of probeer het is een keer met je andere hand en ervaar hoe dat is voor je.
  3. Mindful ontbijten. Leg je telefoon aan de kant. Zet de tv uit. En laat de krant liggen (by the way, doen mensen dat nog? Kranten lezen?) Focus je volledig op je lekkere ontbijtje! Hoe is de smaak? Wat is de structuur? Geniet ervan!

Mindful in de loop van de dag

  1. Wandel. Probeer iedere dag een stukje te wandelen, zonder doel. Doe dit in de pauze van je werk, wanneer je de hond gaat uitlaten of gewoon zomaar. Kijk om je heen en neem de wereld in je op. Probeer je niet te richten op een eindbestemming, maar geniet van de natuur om je heen. Tel je stappen, of tel de bomen. Zo ben je alleen maar bezig met het hier en nu.
  2. Voel je dankbaar. Probeer iedere dag 5 dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Je partner, je kinderen, of je huisdier. Denk er bewust over na waarom je zo blij bent met die gene. Wat voor geluk heeft hij/zij jou die dag gebracht? Wat is een mooie eigenschap? Maar sta ook stil bij de kleine dingen in je leven, zoals: je lekkere bed waar je iedere nacht heerlijk in slaapt. Of die parfum die je een paar dagen geleden hebt gekocht, want hij ruikt zo lekker!
  3. Zet je telefoon op stil. Dit is iets waar ik altijd super veel moeite mee heb gehad, en nog steeds weleens. Ik ben altijd heel erg geneigd om mijn telefoon te pakken. Dat gaat automatisch. Het is niet perse verkeerd om op je telefoon bezig te zijn. Het is super leuk  natuurlijk om schattige katten plaatjes op te zoeken op pinterest. Maar tegelijkertijd zie je ook alle meldingen binnen komen, of berichten die je emotie beïnvloeden (iets waar ik als HSP’er heel veel last van kan hebben). Het is sowieso moeilijk om als HSP’er emotioneel in balans te blijven. Hoe ik dat doe? Check deze blogpost! Op je telefoon komen ook mails binnen die je moet beantwoorden (vindt jij zelf) of vragen waar je je agenda voor moet checken. Deze dingen kunnen vaak wachten, maar geven je op dat moment een opgejaagd gevoel. Daarom staat mijn telefoon in het weekend én in de avond altijd op stil. Denk maar zo: de belangrijkste mensen in je leven weten waar je woont. Dus als er écht iets aan de hand is, weten ze je te vinden.

Mindfulness oefeningen

  1. Mindful communiceren. Wanneer je spreekt of naar iemand luistert, vertel je dan alles in een correcte zin? Luister je écht naar de ander? Concentreer je op het stemgeluid. Wanneer je gedachten afdwalen, breng je concentratie dan weer terug naar het stemgeluid. Voer een gesprek.
  2. Mindful sporten. Houd je aandacht tijdens het sporten bij je lichaam. Focus op je ademhaling en op de beweging die jou lichaam maakt. Voel het contact wat je hebt met de grond. Geniet en ervaar wat de sport me je lichaam doet.
  3. Mindful muziek luisteren. Onze favoriete muziek wordt des te mooier als we er meer aandacht aan schenken. Zonder je zelf vaker af en luister je lievelingsmuziek. Luister naar wat ze zingen of probeer er achter te komen welke instrumenten ze allemaal gebruiken. Wie weet kom je tot nieuwe ontdekkingen en raak je erdoor geïnspireerd!

Een mindful levenshouding

  1. Ben aardig. Wees warm en aardig tegen jezelf en tegen de mensen om je heen. Gebruik aardig zijn als uitgangspunt. Aardig zijn kan alleen maar positieve energie in je leven brengen. Laat een keer iemand voor als je in de rij staat te wachten, zeg spontaan ‘hoi’ tegen een vreemde of geef een ander of jezelf zomaar een complimentje. Wedden dat jou dag en die van een ander beter wordt hierdoor?
  2. Ben tevreden. Probeer tevreden te zijn over de situatie waar je je nu in bevindt. In plaats van je alleen maar te focussen op wat beter kan en wat er niet is. Richt je op de dingen die goed gaan en kijk naar de dingen die je wél hebt.
  3. Accepteer. Accepteer hoe je je op dit moment voelt. Ook al voel je je niet goed. Je mag je niet goed voelen, dat hoort bij het leven. Accepteer dat het leven op dit moment is zoals het is.
  4. Heb vertrouwen. Heb vertrouwen in jezelf en in de wereld om je heen. Wees niet bang, vertrouw erop dat alles uiteindelijk goed komt. En als het nog niet goed is, dan is het nog niet het einde.

Wil je je meer verdiepen in de kracht van mindfulness? Onderstaande boeken hebben mij tot heel veel nieuwe inzichten gebracht. Geschikt voor jong en oud:

Kusjes,

Tara

 

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *