Mijn reis naar,  Mijn reis naar herstel,  Mijn reis naar ondernemen

2019: het jaar waarin iedereen alles is

Daar ben ik dan weer met een blog over de wonderlijke wereld van social media. De mensen die mij volgen op instagram weten dat ik mezelf inmiddels heb omgedoopt tot: instabranding coach. En weet je hoe ik dat heb gedaan? Ik ben hiervoor naar de gemeente gegaan om mijn naam officieel te laten veranderen. Nee grapje. Ik hoefde alleen te klikken op profiel bewerken en ik kon vervolgens de naam invullen die ik wilde gebruiken. Opslaan en klaar! Dus hoe weten mensen nou zeker of ik bedrijven kan helpen met het creëren van een aantrekkelijke instagrampagina? Nou, niet.

Je moet mensen maar op hun woord vertrouwen. Nog niet eens. Je moet mensen maar vertrouwen op het gene wat ze op hun social media pagina zetten, want dat is het gene wat mensen vaak gebruiken tegenwoordig om erachter te komen wie een persoon is. Geef maar toe. Dat doe jij ook, wanneer je een leuke jongen (of meisje) ontmoet tijdens het uitgaan. Je checkt snel even zijn of haar profiel op facebook of instagram om te analyseren of het geen freak is. vervolgens ben jij de freak omdat je allemaal details weet uit zijn of haar leven, terwijl die gene je dat nog helemaal niet heeft verteld in real life. Stalker much.

Vertrouwen op social media – het E-book

Iedereen kan zien wat jij op social media zet. Of het nou de waarheid is of niet. En nemen we dan alles maar klakkeloos aan? De laatste tijd zie ik steeds vaker ‘authentieke’ ondernemers die allemaal precies hetzelfde doen. Ik krijg het ene na het andere E-book aangeboden, welke mij belooft dat ik binnen één jaar tijd een succesvol bedrijf heb. Ook krijg ik de kans om te leren hoe ik als ondernemer in mijn kracht kan staan, door alle tientallen webinairs waar ik mee wordt volgespamt. Ze vertellen allemaal hetzelfde. En het is een makkelijke manier om in een zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk geld verdienen. En wat is de garantie dat de diensten die ze aanbieden daadwerkelijk werken?

In de loop van de tijd ben ik veel voorbijkomende profielen gaan analyseren met een goedkoop, maar aantrekkelijk aanbod. Ik kwam tot de ontdekking dat veel ‘instagram experts’ hun volgers kopen en veel ‘professionele fotografen’ foto’s gebruiken die zij zelf niet eens hebben gemaakt.

Ja het gebeurd. En hoe kan dat dan toch?

Nou, er bestaat geen waarschuwingspictogram wat verschijnt op je scherm, wanneer je iets invult wat niet de waarheid is en vervolgens de internetpolitie op je afstuurt. Er is ook geen rechter die vanaf je schouder meekijkt en op backspace drukt, wanneer je een leugen typt en je vervolgens veroordeelt tot frauderen op het internet. Voor veel dingen, zoals het behalen van een studie, is tastbaar bewijs. Zoals een diploma. Maar bewijs voor het bezitten van vaardigheden op creatief gebied is soms wat lastiger te achterhalen.

profielmisbruik

Denk bijvoorbeeld aan de term professioneel fotograaf. Wanneer ben je professioneel fotograaf? We hebben tegenwoordig allemaal een smartphone waarmee we mooie foto’s kunnen maken en voor een paar honderd euro kan je al een instap spiegelreflex kopen. Ben je dan automatisch professioneel fotograaf? Nee, maar veel ‘fotografen’ vinden dat wel.

‘Ik ben professioneel fotograaf, want dat staat op mijn facebook pagina.’

Ook vinden sommige dat, wanneer ze een keer voor de camera hebben gestaan, ze automatisch model zijn. Ze hebben ook ooit de haren van een model gevlochten tijdens een fotoshoot, dus ook hairstylist mag aan het rijtje van vaardigheden toegevoegd worden. Ook kunnen ze overweg met een mascaraborsteltje, dus ‘visagist’ kan er ook wel bij. Al met al zijn ze dan ‘all-round stylist’. Wat een lekker vage term is die professioneel en artistiek klinkt!

Sure, je kan meerdere kwaliteiten hebben, maar wanneer ik mensen online zie die alles zijn en alles kunnen dan beginnen er bij mij belletjes te rinkelen. Hoe serieus moet ik zo’n persoon nemen?

personal branding positief inzetten

Inmiddels weten veel ondernemers dat personal branding werkt. En als je je als dan toch focust op je klanten verkrijgen via social media. Dan kom je in mijn ogen als ondernemer veel serieuzer en professioneler over als je je focust op het highlighten van een paar onderwerpen waar jij goed in bent en wat jou identificeert. Iets wat ik als instabranding coach ook adviseer.

Mensen willen graag in een oogopslag kunnen zien wat ze van jou als ondernemer kunnen verwachten. Kan jij dansen, zingen, fotograferen, model staan, tekenen, het alfabet boeren en sisseltong spreken? Nou, super leuk voor je! Maar is het dan echt van toepassing om in al die onderwerpen cursussen aan te gaan bieden en geld voor te vangen?

Hoe weet je wie je kan vertrouwen in de online jungle?

Netwerken en reviews. Ja, er is nog een manier om er achter te komen of het bedrijf wat chocolade fondue’s maakt ook daadwerkelijk jou kan helpen met je marketingstrategie. Vraag rond. Gebruik niet alleen je telefoon om als een zombie alle gratis E-books en webinairs te volgen (waar je vervolgens toch voor moet betalen als je hun échte gouden tips wilt ontvangen), maar stuur deze mensen berichtjes die contact hebben (gehad) met dit bedrijf. Vraag in je netwerk rond of iemand een bedrijf kent die jou kan helpen met je vraag. Doordat iedereen alles kan zijn op social media zorgt dit niet alleen voor twijfels, maar bij sommige mensen kan dit ook onzekerheid veroorzaken, zoals ik al ooit eerder deelde in dit artikel.

Al met al hoop ik dat dit blog heeft gezorgd voor iets meer helderheid en misschien is het herkenbaar voor sommige mensen. Ik ben namelijk niet alleen instabranding coach, maar ik hoop ook mensen te kunnen inspireren als voorzitter van een politieke partij waar ik al jaren lang met veel plezier en passie deel van uitmaak. Nee oké grapje.

Of niet?

Kusjes,

Tara

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *