instagram,  Mijn reis naar,  ondernemen

Concurrent of collega? De groeiende business op Instagram

‘Er was eens een meisje die de Instagram-app ontwikkelde. Ze zette Instagram in als marketing tool en hielp bedrijven met het groeien op Instagram. Ze verdiende bakken met geld en zo leefde zij nog lang en gelukkig. Einde’.
‘Ook was er eens een man en die kwam erachter dat mensen het fijner vinden leven, wanneer hun huis schoon en opgeruimd is. Zo begon hij ieder huis over de hele wereld schoon te maken en al zijn klanten waren tevreden. Einde’.

Waarschijnlijk denk jij nu eerder: ‘het is onmogelijk om in je eentje alle huizen van de wereld schoon te maken en iedereen tevreden te houden’. Dan dat je denkt: ‘huh er was niet één meisje op deze wereld die de Instagram-app heeft ontwikkeld.’ Dit denk ik omdat het bekender voor je is dat er meerdere schoonmakers zijn, net zoals dat er meerdere advocaten, boekhouders, tandartsen etc. zijn. Dan dat er één meisje is die de Instagram-app heeft ontwikkeld. Want ja, dat valt nou niet echt onder het kopje algemene kennis.

‘Je voelt je nou eenmaal speciaal, wanneer je het idee hebt dat jij de eerste bent die iets bedenkt, waar geld mee te verdienen valt.’

Maar hoe zit het dan met het verhaal over het meisje die de Instagram-app ontwikkelde? Ten eerste, dat is niet waar. Al had ik, als Instagramcoach, graag dat meisje willen zijn. Dat zou chill zijn geweest, want iedereen wil wel iets nieuws bedenken, toch? Je voelt je nou eenmaal speciaal, wanneer je het idee hebt dat jij de eerste bent die iets bedenkt, waar geld mee te verdienen valt.

Ik kan me nog herinneren dat mijn vriend een tijdje geleden aankwam met het idee om een pedaal voor de wc-pot te vestigen. Zodat mannen met hun voet op het pedaal kunnen drukken, waardoor vervolgens de wc-bril omhoog gaat. Nooit meer schreeuwende vrouwen die roepen dat je de wc-bril omlaag moet doen. Ik vond het best een goed idee, dus ik zei dat hij maar mee moest gaan doen met Het beste Idee van Nederland (ken je dat nog? Anyone?). Helaas kwamen we erachter dat het idee al bestaat. Maar hoe vet zou het zijn geweest, als mijn vriend iets had uitgevonden wat nog écht niet bestaat! Maar goed, ik haak van het onderwerp af: back to Instagram marketing.

‘Tóch hebben al deze adviseurs, experts en coaches Instagram niet uitgevonden. Ik ook niet. Écht niet. Ik geef het eerlijk toe. #guilty’

Instagram is een groeiende business en steeds meer bedrijven beginnen in te zien dat ze veel klanten uit Instagram kunnen halen. Ze hebben zelf geen idee hoe, maar gelukkig zijn er tegenwoordig tientallen Instagram adviseurs, experts en coaches die je daar bij kunnen helpen. Tóch hebben al deze adviseurs, experts en coaches Instagram zelf niet uitgevonden. Ik ook niet. Écht niet. Ik geef het eerlijk toe. #guilty

Ik denk dat er een punt is gekomen dat op Instagram steeds meer Influencers bekendheid kregen en mensen erachter kwamen dat het mogelijk is om hun product of dienst bij 1000’en mensen onder de aandacht te brengen. Maar hoe doe je dat? Deze adviseurs, experts en coaches hebben research gedaan naar dit platform en denken nu te weten hoe je dat moet doen. Ze doen enkel het gene waarvan ze zelf hebben ervaren dat het werkt. De een heeft wat minder ervaring dan de ander. De een is beter in zijn/ haar vak dan de ander. Net als bij alle andere beroepen.
Uit al deze keuze van coaches, experts en adviseurs zit er vast wel eentje bij waarvan jij als bedrijf het idee hebt dat die bij je past. Misschien is het zijn of haar volgersaantal, uitstraling of ervaring. Hoe dan ook, jij maakt de keuze omdat jij denkt dat die persoon het meest geschikt is voor jou. Eigenlijk precies hetzelfde als wanneer je de keuze maakt voor je advocaat, boekhouder, tandarts of dierenarts.

‘We doen immers toch het beroep wat we leuk vinden? Wat kan daar ooit verkeerd aan zijn?’

Zoals jullie weten noem ik mezelf instabranding coach en help ik bedrijven met de branding en zichtbaarheid van hun bedrijf op Instagram.
Zo nu en dan zie ik op Instagram voorbij komen dat er een onderlinge ‘strijd’ is tussen deze experts, coaches en adviseurs.
Ik noem ze voor het gemak even: de instagramkenners. Logisch dat je let op de content van je concurrent, want het is immers je concurrent.
Maar ik denk dat het belangrijk is dat het algemeen bekend wordt dat Instagram een business is. Steeds meer mensen die verstand hebben van marketing en begaan zijn met ondernemers gaan inzien dat ze hun geld kunnen verdienen, wanneer ze bedrijven adviseren over Instagram. En dat mag. Je mag de keuze maken om jezelf ook toe te voegen aan het lijstje: Instagramkenner. Ik mag nu ook de keuze maken om kapper te worden. Mijn eigen kapper gaat mij daardoor echt niet boos opbellen en zeggen dat dat haar ding is, dus dat ik het niet mag doen. We doen immers toch het beroep wat we leuk vinden? Wat kan daar ooit verkeerd aan zijn?

‘We willen allemaal een special snowflake zijn. Geef maar toe.’

Ik denk dat sommige mensen het heel leuk vinden om anderen te inspireren, maar wanneer ze dat daadwerkelijk hebben gedaan, ze zich bedreigd kunnen voelen. Mensen willen graag uniek, creatief
en origineel zijn. Ze hebben geen hekel aan concurrentie, maar ze zijn er niet blij mee. Dan is het dus de kunst om ondanks al die gevoelens achter jouw business te staan. Dat geldt niet alleen voor Instagramkenners, maar ook voor andere ondernemers. JIJ bent jouw bedrijf. Jouw kennis is niet uniek, maar jij wel. We willen allemaal een special snowflake zijn. Geef maar toe.

Dan ga ik nu mijn content inplannen voor de rest van de week. Misschien ga ik het wel hebben over hashtags of over interactie op Instagram. Wie weet inspireer ik er een ander wel mee of wie weet vindt een van mijn concurrenten wel dat mijn content verdacht veel op die van hem/haar lijkt. Nou, dat mag. Ik ben in ieder geval super blij dat ik iets heb gevonden wat ik leuk vindt en dat ik andere mensen mag helpen hiermee. En dat gun ik een ander ook. Ik heb immers Instagram niet uitgevonden.

So be a pineapple in a field of annanases.
Ben uniek in dezelfde business.

Kusjes,

Tara

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *