Instagram,  Social media

De beste tips voor engagement op jouw instagrampagina

Engagement op instagram. Wat wordt daar nou mee bedoelt?

De eerste keer dat ik het woord ‘engagement’ hoorde snapte ik niet wat er mee bedoelt werd. Inmiddels betekent engagement voor mij: de betrokkenheid die jij met je volgers hebt en de interactie die daar bij komt kijken. Ben jij een influencer? Dan is het belangrijk dat jij aan engagement doet, want hoe ga jij anders je volgers er op een subtiele manier van overtuigen dat dat nieuwe product écht een must have item is? En als ondernemer, is het net zo belangrijk dat mensen weten wat jouw product en/of dienst inhoudt. En dat weten ze alleen, wanneer jij dat op de juiste manier overbrengt. Engagement is the key to success!

Influencers en engagement

Hoe wordt een influencer, influencer? Dit heeft te maken met verschillende aspecten. Sommige mensen (voornamelijk vrouwen) op instagram hebben een bepaalde ‘gunfactor’. Misschien omdat ze er altijd goed uitzien, leuk zijn om naar te kijken of veel van hun eigen lichaam laten zien. Ik zelf heb gemerkt dat wanneer ik een foto plaats waarop mijn lichaam goed te zien is er veel meer wordt gereageerd op mijn foto’s. Maar zit er een boodschap achter het laten zien van mijn lichaam? Nee, voor mij niet en daarom doe ik het ook niet.

Van vrouwen die bijvoorbeeld een account aanmaken op instagram om hun fitnessjourney met ons te delen, kan je dat soort foto’s wel verwachten. En dan is het ook logisch, want ze vertellen een boodschap, namelijk: de vooruitgang. Het zou gek zijn als deze accounts dan ineens de nieuwste soep van Unox gaan promoten. Het laten zien van je lichaam op social media werkt, maar nu moet je niet denken: ‘oh dan ga ik maar vaker mijn boobs en ass showen op the gram‘. Tuurlijk het mag, maar als meer engagement de enige reden is, dan raad ik het je af.

Helaas zie ik bij veel influencers dat de engagement tussen hen en de volgers niet altijd helemaal klopt. Er zitten veel fakefluencers op instagram die met misleidende cijfertjes beweren dat ze een influencer zijn. Twijfel jij daar ook weleens over bij bepaalde instagramaccounts? Met dit artikel kan je deze valsspelers herkennen!

Ondernemers en engagement

Voor ondernemers is engagement net zo belangrijk. Jij wilt natuurlijk dat jouw product of dienst gezien wordt. Ik hoor je al denken, dan zet je daar toch influencers voor in? Maar dat is iets wat ik een bedrijf niet zomaar zal aanraden. Zoals ik net al vertelde zijn er veel fakefluencers die doormiddel van hun fake engagement ook niet de juiste doelgroep zullen aanspreken. Neem jij dan het risico als bedrijf om een influencer in te huren? Daar 100’de euro’s aan kwijt te zijn en tot de realisatie te komen dat het niks heeft opgeleverd? Nee. Daarom is het ook goed om als bedrijf zelf het heft in handen te nemen en door middel van een instagram specialist je te laten informeren over de do’s en don’ts van instagrammarketing.

Voel jij je aangesproken als bedrijf? Weet jij absoluut niet wat de beste manier van engagement is? Dan ben je bij mij aan het juiste adres. Met dit artikel kan ik je alvast op weg helpen, maar om helemaal het beste uit je bedrijf te halen raad ik je aan om even contact met mij op te nemen. Dan kunnen we samen kijken hoe we jouw bedrijf het beste op de kaart kunnen zetten!

1. Vindt je doelgroep

Dit is een punt wat ik bij veel accounts niet duidelijk naar voren zie komen. Wie wil jij bereiken? Je moet je doelgroep kennen en je richten op die personen. Je kan wel heel veel volgers hebben, maar als deze andere interesse hebben dan jij dan zullen ze minder snel je foto’s liken of een reactie achter laten. Vindt accounts die passen in jouw doelgroep en laat zelf ook een reactie achter! Wacht niet totdat andere mensen naar jou toe komen, neem zelf initiatief!

2. Plaats consistent en creëer een unieke & herkenbare stijl

Het belangrijkste doel van online marketing is merkzichtbaarheid. Ondanks dat het algoritme tegenwoordig niet meer op chronologische volgorde werkt, kan je alsnog een vaste uploadtijd aanhouden. Zo weten jouw volgers op een gegeven moment wanneer jij een foto plaatst en zullen ze zelf sneller naar jouw pagina gaan.

Het creëren van een unieke en herkenbare stijl kan je doen door bijvoorbeeld:

–          Dezelfde fotofilter te gebruiken

–          Een drieluik aan te houden

–          Terugkomende aspecten in je feed te plaatsen zoals: een flatlay

Op die manier weten jouw volgers wat ze van je kunnen verwachten en kan je lekker creatief bezig zijn!

Mijn instagrampagina

3. Gebruik relevante hashtags

Gebruik dus niet:

#followme – Oh ja is goed, ga ik meteen doen!

#love – Fijn hé!? Dat wij mensen in staat zijn om lief te hebben

#igers – Ooooh! Zit jij op instagram? Ik had al zo’n idee toen je deze foto plaatste op instagram.

#photooftheday – Dus deze foto is dé foto van de dag? Hmmm..

#living – Een hartslag is inderdaad wel handig, wanneer je iets op instagram wilt plaatsen

Niet alleen zijn deze hashtags absoluut NIKS zeggend ook worden ze door de instagramcommunity niet eens meer toegelaten, wanneer je zoekt op hashtags, omdat er zoveel misbruik van wordt gemaakt. Veel mensen denken misschien dat deze hashtags snel en veel like’s opleveren, maar de foto’s worden vaak zelfs gerapporteerd als spam.

Gebruik dus hashtags die écht iets zeggen over jouw foto. En welke dat zijn? Dat verschilt natuurlijk weer per onderwerp. Wanneer je zoekt op een hashtag krijg je bovenin je scherm ook relevante hashtags te zien. Hier zitten vaak hashtags tussen die je ook kan gebruiken. Over het gebruik van hashtags ga ik een andere keer dieper op in, dus houdt mijn blog in de gaten!

 4. Ben zelf ook sociaal

Zoals ik al eerder zei in dit artikel: ‘Vindt accounts die passen in jouw doelgroep en laat zelf ook een reactie achter! Wacht niet totdat andere mensen naar jou toe komen, neem zelf initiatief!’. Ik zoek bijna dagelijks naar andere instagrammers. Dit is niet alleen goed voor de engagement, maar ook voor jouw eigen inspiratie! En vertel ze ook dat hun pagina jou inspireert. Zelf vindt je het ook leuk om zo’n berichtje te ontvangen, toch?

Wat je niet moet doen: als een gek mensen gaan volgen. Je raakt het overzicht in je account helemaal kwijt, want je weet niet meer wie je volgt. Dit kan leiden tot het niet meer voorbij zien komen van accounts die je interessant vindt. Je reageert minder op deze accounts, dus je engagement met dat account wordt ook minder.

5. Gebruik alle features van instagram

Het algoritme van Instagram geeft voorrang aan accounts die gebruik maken van alle features. Wat ik je sowieso kan aanraden is het starten van een business account, mocht je dat nog niet gedaan hebben. Met een business account krijg je zicht op je statistieken en oogt je account een stuk professioneler. Door middel van deze statistieken kan je zien wat de leeftijd is van je volgers, het geslacht en hun locatie. Ook kun je zien hoe jouw foto’s presteren.

Maak ook gebruik van polls, stories, highlights, video en meer. Zodra er nieuwe features uitkomen op instagram is het verstandig om daar meteen gebruik van te maken. Instagram’s algoritme zal je hiervoor belonen, wat weer ten goede komt voor je engagement.

Natuurlijk kan je nog zoveel meer uit je engagement halen. Wil je weten hoe? Ik kijk graag met je mee. Neem contact met me op!

Kusjes,

Tara

 

Eén reactie

  • Elly Schraven

    Bedankt kanjer dat je me vandaag meer wegwijs hebt gemaakt in de wereld van Instagram, die voor een 50-er af en toe niet meer begrijpbaar is, maar waar ik vandaag heel wat kennis van heb opgedaan. Ik sta te popelen om het in praktijk te gaan brengen. Je uitleg is helder en je kennis van instagram enorm dat is me wel duidelijk geworden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *