vrouw doet yoga pose
Mijn reis naar herstel,  Ondersteuning,  persoonlijk

Emotioneel in balans blijven als HSP’er

Vandaag was weer zo’n dag… Een dag dat ik mezelf weer veel te veel verplichtingen had opgelegd en door de bomen het bos niet meer zag. Ik dacht weer even dat het logisch was om om 11 uur, 12 uur, 13 uur en 14 uur een afspraak gepland te kunnen hebben en Miss Perfect uit te hangen. Natuurlijk kwam al weer snel het besef dat dit soort taferelen niet gaan. Als perfectionist verplicht ik mezelf met enorm veel taken waar veel prestatiedruk bij komt kijken. Als ik een keer mijn huis niet stofzuig, terwijl het wel op de planning stond, dan ben ik diep teleurgesteld in mezelf. Sowieso is het als HSP’er hartstikke moeilijk om emotioneel in balans te blijven. En met de titel van dit artikel zullen jullie wel denken: Hoe doet zij dat dan? Nou, niet. Dit artikel schrijf ik puur om mezelf er aan te herinneren dat het niet rendabel is om 4 afspraken op een dag te plannen. Met dat gezegd te hebben (of getypt?) lach ik mezelf momenteel ook een beetje uit.

Boven gaand dus alvast een voorbeeld van hoe je het niet moet doen.

Wat mij vooral heel erg opvalt in mijn leven is dat ik super vaak dien als luisterend oor bij mijn mede-mens. Vaak wel vrienden hoor, zou gek zijn als er ineens een vreemd iemand zijn levensverhaal tegen mij komt vertellen. Al moet ik even delen dat me dit wel ooit is overkomen toen ik hier in het stadje op een dinsdagavond met een vriendin van mij in de kroeg zat. Beetje gek, maar fine ik heb mezelf gepositioneerd als luisterend oor in die situatie. Beetje gek, maar hé, wat verwacht je dan op een dinsdagavond in een kroeg? (laat dit een les voor jullie zijn)

Heb jij ook zo’n persoon in je omgeving? Waar je altijd naar toegaat als je iets kwijt moet? Vaak zijn dat mensen die meelevend en zorgzaam zijn. We vinden het over het algemeen veel fijner om met zo iemand ons verhaal te delen, dan met iemand die het geen kont interesseert. Vaak zijn die zorgzame, meelevende luisteraars, mensen die hooggevoelig zijn. Ikzelf ben ook zo’n persoon. Misschien dat sommige van jullie mij een arrogant kutwijf vinden, maar that’s fine. I don’t care. De mensen die mij echt kennen weten dat ik hartstikke geboeid ben over hun leven. Als mijn vriendinnen zich niet goed voelen dan kan ik er serieus wakker van liggen. Niet altijd een handige eigenschap dus. Vooral niet als je zelf ook nog eens met de handen in het haar zit vanwege stress. Als jij ook zo’n gevoelig persoon bent dan snap je het dus wanneer ik zeg dat het soms voelt alsof je het gewicht van de wereld op je schouders draagt. Hartstikke mooie eigenschap hoor, die gevoeligheid. Maar soms zo verschrikkelijk irritant! Dit is wat ik vandaag ben gaan doen om mijn hartslag van standje: driedubbele heartattack te laten dalen tot standje: Snoop Dogg.

 

Jezelf op de eerste plek zetten

Innerlijke HSP’er denkt: Aan mezelf denken? Maar dat is juist mega egoïstisch! Toch?

De wetenschap: Nee, juist niet. Jij kunt pas voor andere ‘zorgen’ als jij zelf goed in je vel zit. En als je energielevel net zo laag is als de eigenwaarde van Britney Spears in 2007, gaat dat niet zo makkelijk. Zorg er daarom voor dat je energielevel stijgt door middel van dingen te doen die jij leuk vindt. Denk aan een stukje wandelen, zingen, dansen, yoga, dieren knuffelen etc. Iets waar jij energie van krijgt!

Grenzen stellen

Innerlijke HSP’er denkt: Ja, maar dan moet ik ‘nee’ zeggen tegen mijn dierbaren.

De wetenschap: Ja, dat klopt. Maar jou vrienden of familie gaan echt niet minder van je houden als jij een keer nee zegt. Er zijn maar een aantal gevoelens en gedachten die je aankunt. Je kunt niet altijd er maar voor iedereen zijn, je bent ook maar een mens. Als jij uitgeput raakt dan wordt je alleen maar chagrijnig en kan je voor niemand meer empathie opbrengen (trust me, my boyfriend knows).

 

Let it go, let it go

Het is leuk om mooie momenten te kunnen vieren. Bij een geboorte of trouwerij voel je het geluk zo intens dat je misschien soms overkomt als een overenthousiaste psycho. Maar dat betekent ook dat wanneer iemand zijn verdriet met jou deelt je dit ook kunt voelen. Daarom is het goed om te oefenen om dit los te laten. Je kan niet iedereen zijn verdriet op je nemen, dan heb je zelf geen leven meer. Het is de realiteit van iemand anders zijn leven, niet die van jou. Natuurlijk mag je meeleven met een ander, maar realiseer je wel dat dit niet jou verdriet is.

 

Verwerk je eigen emoties

Als mensen snel naar jou komen voor hun eigen problemen is het belangrijk dat je je eigen emoties niet laat verwaarlozen. Ik zelf ben daar echt super goed in altijd. Daarom is het belangrijk om aan te geven wanneer jij behoefte hebt aan een uitlaatklep. Andere mensen hebben het misschien niet zo snel door dat jij dat nodig hebt, omdat je een ander altijd goed weet te helpen met hun problemen en daarmee een indruk kan wekken dat het zelf altijd wel lukt. Daarom is het goed om jezelf een keer te verplichten om af te spreken met een vriendin, dingen van je af te schrijven in bijvoorbeeld een dagboek, of met je partner te praten over wat je die dag hebt meegemaakt.

Empathie is een krachtig middel en daarom super fijn als je het goed kan weten te gebruiken. Dit lukt alleen als je de balans in je leven houdt.

 

Kusjes,

Tara

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *