instagram

Hoe zet ik Instagram zakelijk in als ondernemer?

Instagram zakelijk inzetten gaat verder dan een goede biografie schrijven en mooie foto’s plaatsen. Ik ben dus ook niet van plan om een blog te schrijven met tips die je all over the internet al kan vinden. Deze blog is voor ondernemers die nog niet weten hoe ze Instagram het beste kunnen inzetten en waarvoor Instagram zakelijk een groot vraagteken is. Misschien ben jij wel actief op Instagram, promoot jij netjes je bedrijf, deel jij leuke stories, maar toch heb je het gevoel dat je niet wordt gezien door jouw doelgroep. En guess what: waarschijnlijk is dat ook zo. Omdat jij bereid bent om aan de slag te gaan met jouw pagina, ben ik ook bereid om jou te helpen en om eerlijk te zijn. Want dát is wat ik graag wil, andere mensen verder helpen. Jij toch ook? Dat is waarschijnlijk ook een van de redenen, waarom je hebt besloten om een Instagramaccount voor jouw bedrijf aan te maken. Waarschijnlijk ben je nog niet zichtbaar genoeg voor je klanten en/ of spreek je de verkeerde doelgroep aan. Laten we dus daar mee beginnen!


Nee, ‘iedereen’ is geen doelgroep.

Komt ze weer aan met het herkennen van je doelgroep. Irritant he? Ik vond dat althans wel toen ik net begon met ondernemen. Wist ik veel wie mijn doelgroep was. Ik wilde gewoon dat wat ik leuk vond, dat anderen dat ook leuk vonden. Helaas werkt dat nou eenmaal niet zo. Wat voor jou heel interessant is, kan voor een ander enorm saai zijn. Ik hoef bijvoorbeeld echt niet langer dan 5 minuten over Instagram te praten tegen mijn familie of vrienden, want dan vallen zij ook in slaap. Dit betekent niet dat ik saai ben, dit betekent gewoon dat hun andere interesses hebben. Ga dus opzoek naar mensen waarvoor jouw diensten/ producten interessant zijn. Anders dan zit jij allemaal informatie te zenden naar mensen, die dit toch niet ontvangen.


Maybe they are just not that into you.

Waar het probleem vaak ligt bij ondernemers die niet verder komen op zakelijk gebied met Instagram, is dat ze simpelweg te ‘saai’ zijn voor de mensen die ze bereiken. Autch, pijnlijk. Ja I know, sorry! Maar hee, het heeft waarschijnlijk te maken met dat je niet de juiste mensen bereikt. Wanneer jij jouw doelgroep wél weet te bereiken, dan zal er een Instagramwereld voor je open gaan! Toch kan het voorkomen dat je iets deelt wat toch niet goed in de smaak valt. Dit heb ik ook nog weleens. Af en toe dan deel ik iets waarvan ik overtuigd ben dat anderen dit vet gaan vinden en vervolgens dan gebeurd er niks en hoor ik bij wijze van spreken krekels op de achtergrond. Ja, dat is een moment waarop je flink zit te balen. Maar wel een moment waar je enorm van kan leren, want blijkbaar doe je iets niet goed en dat betekent niet dat je saai bent, maar gewoon niet interessant genoeg voor de mensen die je nu aanspreekt.

Hoe kan je er dan voor zorgen dat het de volgende keer wél aanslaat? Misschien moet je je content in een ander jasje steken! Geef je bijvoorbeeld jouw volgers überhaupt wel de kans om te engagen met jouw content? Als jij alleen maar een bom aan informatie deelt, dan kan het zijn dat ze afhaken omdat ze het niet begrijpen, ze kunnen niet goed meeleven of ze worden niet bij jouw verhaal betrokken. Jouw volgers weten minder over het onderwerp waar jij gespecialiseerd in bent, dan je denkt. Zorg er dus voor dat jij jouw volgers betrekt bij jouw content! Vraag om hun mening! Deel bijvoorbeeld een stelling met betrekking tot jouw vakgebied. Op deze manier laat je jouw expertise zien, deel je waardevolle informatie én ga je het gesprek aan met jouw volgers!


Stop trying & start learning.

Soms is het een kwestie van je er bij neerleggen dat jouw idee nou eenmaal niet aanslaat bij jouw volgers. Heb je er überhaupt ooit bij stilgestaan om aan ze te vragen of ze jouw idee daadwerkelijk interessant vinden? Weet je wel zeker dat jouw product/ dienst een oplossing is voor hun probleem? Misschien heb je een te gekke cursus ontwikkelt, waarbij jij anderen leert om het perfecte blog artikel te schrijven. Maar als jouw volgers niet weten waarom dit belangrijk kan zijn voor hun, dan zullen ze deze cursus ook niet kopen. Zorg er dus voor dat zij gaan voelen wat het resultaat is, wanneer ze jouw diensten/ producten gaan aanschaffen.

En hoe zorg je ervoor dat ze dat resultaat zelf ook willen? Door je niet blind te blijven staren op één onderwerp. Als het niet werkt, ga jezelf dan afvragen waarom het niet werkt. En hoe kom je daarachter? Door vragen te stellen aan jouw volgers. Een vragend mens kan geholpen worden. ‘Maar kom ik dan niet onprofessioneel over Tara?’ Nee, juist doordat jij een vraagt stelt, stel je jezelf kwetsbaar op. 9 van de 10 keer wordt dit alleen maar gewaardeerd. En die 1 op de 10 is dan gewoon niet jouw doelgroep (en een beetje flauw, eerlijk gezegd). Doordat jij jezelf kwetsbaar opstelt, krijgen mensen sneller een gevoel bij jou en een gevoel bij jouw bedrijf. Zo zorg je ervoor dat jouw volgers uiteindelijk echt denken dat ze jou kennen! En wanneer je iemand kent, dan ben je sneller bereid om zaken te doen, dan met iemand die je niet kent. Kijk maar in je directe omgeving. Wanneer jij opzoek bent naar een nagelsalon en je kent toevallig iemand in je naaste omgeving die haar nagels vaak laat doen, dan ga je eerder haar om raad vragen dan dat je de stad inloopt en bij de eerste de beste salon naar binnenloopt. Toch?

Door middel van jouw Instagrampagina heb jij de kans om op de behoefte van jouw klant/ volgers in te spelen en je hoeft niet meteen alles te weten. Door te doen, leer je! Ik heb al zo vaak ‘fouten’ gemaakt, omdat ik niet goed genoeg de behoefte van mijn klanten wist. Zo heb ik ooit een training gemaakt die totaal niet aansloeg! Ga ik dan grumpy op de bank zitten en huilen? Nee, dan ga ik er proberen achter te komen wat beter kan en welke ontwikkelingen er nodig zijn om het aantrekkelijk voor mijn doelgroep te maken. Ik probeer me dan echt in te leven in het pijnpunt van mijn doelgroep. Wat voel ik? Wat zou een oplossing zijn? Waar heb ik hulp bij nodig? Wat zijn mijn vragen?


Ben niet té commercieel.

Wat ook heel belangrijk is, is dat jouw boodschap duidelijk is. Op die manier is het duidelijk voor mensen wat jij doet en krijgen ze sneller het gevoel dat jij ze ook echt daadwerkelijk wilt helpen. Als jij alleen maar Instagram gaat inzetten met verkoop in je achterhoofd, dan zal je niet snel verkopen omdat je té commercieel bent ingesteld. Deel jij alleen maar dat je weer een nieuwe collectie kleding binnen hebt en een shitload aan foto’s van jouw producten, dan komt het over alsof jij alleen maar wilt dat mensen gaan kopen. Natuurlijk wil je dit ook heel graag, dat is logisch. Maar door het in hun gezicht te wrijven, maak je jouw product/ dienst niet aantrekkelijk.

Wat zorgt er dan goed voor dat mensen vertrouwen hebben in jouw product/ dienst? Wanneer jij het resultaat visueel maakt voor ze! Gebruik betrouwbare bronnen die ervoor zorgen dat jouw producten/ diensten goed uit de verf komen! Dat jij fan bent van jouw producten/ diensten is wel duidelijk, maar mensen gaan het toch eerder geloven wanneer ze het horen van meerdere mensen. Denk maar weer terug aan het voorbeeld van die nagelsalon. Als 5 vriendinnen zeggen dat nagelsalon De scherpe Vijl helemaal te gek is en jou ervan overtuigen dat je hier écht heen moet gaan omdat de service en de kwaliteit tip top in orde is, maar die ene vriendin zegt dat nagelsalon Het Nagelriempje dé shit is (en vervolgens komt met een heel slecht argument), dan ben je toch sneller geneigd om naar De scherpe Vijl te gaan. Maak dus gebruik van reviews! Ook is het verstandig om te laten zien waarom jouw product/ dienst zo waardevol is. Reviews helpen hier bij, maar ook behind the scenes beelden kunnen interessant zijn om te delen. Op die manier weten jouw potentiële klanten hoe jij te werk gaat en zo zien ze dat jij ook echt daadwerkelijk tijd stopt in de ontwikkeling van jouw producten/ diensten. Dit wordt gewaardeerd!


Instagram is ongeveer te vergelijken met stratego, maar dan digitaal.

‘Wat zijn verschillende strategieën die ik kan gebruiken om Instagram zakelijk in te zetten?’ Deze vraag werd mij gesteld en dit vind ik een hele interessante vraag! Er zijn namelijk geen bots (ja, die zijn er wel, maar daarover kan je hier meer vinden) bam boem kant en klare strategieën die gegarandeerd werken voor jouw pagina. Deze strategie moet je zelf (of als je tijd wilt besparen met een Social media expert – aanrader) ontwikkelen. Er zijn genoeg mensen die beweren dat ze één strategie hebben die écht voor iedereen werkt, maar ik geloof dat niet. Iedereen is uniek, dus waarom zou jou Instagramaccount dat niet zijn? Jouw Instagramaccount is eigenlijk te vergelijken met jouw gedrag, maar daar ga ik een andere keer dieper op in.

Natuurlijk zijn er veel trucjes die bij iedereen wel voor succes zorgen, maar om echt het maximale uit jouw account te halen raad ik je aan om aan de slag te gaan met een Social media of Instagram expert die genoeg inzicht heeft om jou precies goed te kunnen helpen met een Instagram marketing strategie die bij jou past.

Heel veel succes met het zakelijk inzetten van jouw Instagrampagina! En heb je hulp nodig? Bekijk dan mijn aanbod of stuur me een berichtje op Instagram!

Liefs,

Tara

Foto door: Eva Bours fotografie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *