groene producten,  Lifestyle,  Ondersteuning

Omhels je Herfstdip met deze tips!

De herfstmaanden zijn weer begonnen! Dit betekent dat we nu toch écht afscheid moeten nemen van de zomer! Yes! Vaarwel opmerkingen als: ‘Wow jij bent bleek!’ of  ‘Kom jij nooit in de zon?’. Maar toch beginnen veel mensen last te krijgen van een herfstdip of van de winterblues. Dit kan super vervelend zijn, dus voelde ik mij geroepen om hier een positief tintje aan te geven! Dus laten we kijken naar alle leuke dingen die de herfst met zich meebrengt en wat kan helpen om onze herfstdip te omhelzen!

Knuffelen met je huisdier

Over omhelzen gesproken, wanneer je je down voelt, pak dan je harige vriend vast en voel die liefde en warmte die die omhelzing met zich meebrengt. Dieren zijn psychologen die onderschat worden! Ze weten alles van jouw gemoedstoestand, want laten we eerlijk zijn het merendeel van de tijd dat we verdrietig zijn, is ons huisdier daar getuige van. Ze kennen ons door en door en hebben inmiddels heel veel ervaring op het gebied van troosten.

Ook dienen ze als eco-vriendelijke, milieubewuste en goedkope kacheltjes! Profiteer dus van hun harigheid als je het koud hebt. Heb je bijvoorbeeld last van een koude neus? Leg je hond dan op je hoofd neer, werkt als een bus! (Succes niet gegarandeerd bij mensen die allergisch zijn voor honden.)

Maak een herfstwandeling en geniet van de kleuren in de natuur

Het is super fijn om met dit seizoen op de bank te zitten met een dekentje en geurkaarsen, maar dat is niet het beste advies. Ga juist naar buiten! Zonlicht zorgt ervoor dat je vitamine D aanmaakt en daar word je letterlijk blij van. Door beweging maakt je lichaam endorfine aan, waardoor je je uiteindelijk goed gaat voelen.

Mijn persoonlijke ervaring met wandelen is dat ik mij dan echt een heel verstandig en volwassen persoon voel. Ik kies er vrijwillig voor om in de natuur te wandelen. Ik kies er vrijwillig voor om gezond bezig te zijn. Gezond bezig zijn = volwassenheid in den top! Voor mij heeft dit dus een positieve werking! Natuurlijk vind ik het ook gewoon fijn om te genieten van de lekkere en mooie herfstgeuren en kleuren. Kijk wat voor moois de natuur met zich meebrengt, neem je camera mee en ga erop uit!

Drink heeeeeeel veel thee

Dit zorgt ervoor dat je lichaam warm blijft. Als je het koud hebt verbruikt je lichaam meer energie om op temperatuur te komen en daardoor word je sneller moe. Kijk rond op mijn blog voor de lekkerste theemerken in het kopje: Thee Musthaves

Kruiden en supplementen

Sommige kruiden en supplementen kunnen zorgen voor ondersteuning tijdens je herfstdipje. Hieronder heb ik een lijstje gemaakt van kruiden en supplementen die een positieve werking kunnen hebben op je lichaam en geest! Onthoud wel dat supplementen en kruiden géén vervanging zijn op je dagelijkse voeding.

Sint Janskruid en Ginkgo biloba

Sint Janskruid wordt ook wel gezien als alternatief voor antidepressiva. De kruid werkt ook ontstekingsremmend en het kan helpen bij het stimuleren van de schildklierhormonen. Dus een goed excuus om in de herfstmaanden lekker veel comfort food te eten (erg ver gezocht dit, maar goed). Verder heeft het kruid nog veel meer voordelen, maar raadpleeg altijd een huisarts voor het gebruik van dit kruid.
Dit kruid wordt afgeraden voor mensen met schizofrenie, ADHD, bipolaire stoornis of zwangere vrouwen, omdat het de aandoening kan provoceren. Zo kan bij schizofrenie bijvoorbeeld een psychose worden uitgelokt, bij mensen met een bipolaire stoornis kan een manie ontstaan en mensen met ADHD kunnen zeer rusteloos worden bij het gebruik van dit kruid.

Ginkgo biloba helpt bij het voorkomen van verkoudheid en een depressie in de herfstmaanden. Sommige mensen hebben tijdens de koudere maanden last van wintertenen of de ziekte van Raynaud (witte koude vingers), omdat Ginkgo de doorbloeding in de kleinste vaatjes stimuleert kan dit zeer effectief werken bij deze aandoeningen.

Let op: je mag ginkgo niet nemen in combinatie met bloedverdunners, antidepressiva of anti-epileptica (en nog meer medicijnen), dus altijd even de apotheek raadplegen als je capsules neemt en medicatie gebruikt. Sowieso hoeven bepaalde kruiden niet te helpen bij iedereen. Wat voor de een werkt kan bij de ander niet werken, het blijft uitproberen! Deze kruiden kunnen gewoon gekocht worden bij www.deonlinedrogist.nl en je kan er ook heerlijke thee van maken!

Magnesium

Magnesium wordt in je lichaam gebruikt bij de ontspanning van je spieren, is belangrijk voor de structuur van je botten en is bij meer dan 200 enzymatische reacties betrokken in je lichaam. Er zijn verschillende vormen van magnesium. De enige vorm die niet goed wordt opgenomen in je lichaam is magnesiumoxide. De organische vormen van magnesium die goed opgenomen worden zijn: magnesium- citraat, glycinaat, oraat en carbonaat. Ook kun je magnesium goed opnemen via je huid in de vorm van een gel of magnesiumbadzout. Een geschikte magnesiumbadzout of gel is die van Zechsall.

Vitamine D

Vitamine D maak je aan in je huid wanneer hier voldoende zonlicht op schijnt. Heb je dus geen tijd om punt 2 na te komen, omdat je bijvoorbeeld je huis niet uit kan er net een zombie apocalypse is uitgebroken, dan kan je nog altijd vitamine D supplementen slikken. Ook kan je een kleine hoeveelheid vitamine D uit je voeding halen bijvoorbeeld uit: zalm, boter en eieren. Natuurlijk is dit voor mij geen optie aangezien in vegetariër ben. Gelukkig zijn er vitamine D supplementen die vitamine D2 uit het wol van een schaap halen. Hiervoor hoeven dus geen schapen gedood te worden, enkel geschoren. Voor veel vegetariërs is dit een acceptabele bron.Voor veganisten niet. Voor de vegans onder ons zijn er vitamine D supplementen ontwikkeld op basis van bijvoorbeeld korstmossen of biologisch geteelde champignons. Deze vitamines zijn hier te koop.

Visolie

Omega 3 zijn belangrijke vetzuren die veel gezonde effecten met zich meebrengen. Het draagt bij aan onder andere je gewrichten, hart- en bloedvaten, concentratie, geheugen, maar het helpt ook tegen depressie en angst. In visolie zit de geactiveerde vorm van omega 3 (EPA en DHA). Deze kun je ook in algenolie-capsules vinden geschikt voor veganisten. In walnoten en lijnzaad komen ook omga 3 vetzuren voor.

Bij de www.vitaminstore.nl hebben ze vele verschillende supplementen die geschikt zijn voor veganisten en vegetariërs.

Lachen

Wat is een betere manier om te lachen, dan door middel van komedie films? Heb je tips nodig voor leuke films om te kijken wanneer je alleen bent? Bekijk dan dit lijstje!
Lachen is goed voor je, ook al is het niet echt, het zorgt ervoor dat je je ook daadwerkelijk vrolijker voelt! Volgens de Facial Feedback Hypothese is het namelijk zo dat je gezichtsuitdrukking je stemming beïnvloedt. Een lach zou de bloedstroom naar de hersenen verkoelen en een koel brein zorgt voor een vrolijke stemming.

Nou, dit waren ze dan! Hopelijk kunnen jullie door deze tips nu gaan genieten van dit prachtige seizoen! I love autumn!

Kusjes,

Tara

Bron: Libelle, MinderMoe, Goedetengezondleven, Herbologie, Gezonder Leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *