instagram,  Mijn reis naar,  Mijn reis naar ondernemen

Waarom het belangrijk is om personal branding te gebruiken in jouw bedrijf?

Personal branding is jezelf als merk presenteren. ‘Oke, lekker vaag Tara. Wat bedoel je daar nou precies mee?’ Ik snap dat, als je een kledingwinkel hebt, je misschien denkt dat het toepassen van deze term niet relevant is. En tóch is het ook voor ondernemers met een kledingwinkel een geschikt hulpmiddel om in te zetten. Bij het toepassen van personal branding deel jij jouw kennis, ervaringen en persoonlijkheid om jezelf te onderscheiden van anderen.

Jouw kledingwinkel is toch niet hetzelfde als die op de hoek van 2 straten verderop? Nee precies, want… *vul zelf maar in*

Met personal branding kan je een stukje persoonlijkheid toepassen aan jouw bedrijf. Dit betekent natuurlijk niet dat je je hele persoonlijke leven hoeft te gaan delen met jouw volgers of (potentiële) klanten. Het houdt in dat jij jouw unique selling points laat zien en je daarmee onderscheidt van de rest.

Mensen krijgen sneller een gevoel bij jouw bedrijf als je persoonlijke elementen toepast.

Waarom personal branding?

Door de overkill van aanbiedingen, reclames, banners en spam zijn we het vertrouwen in de oprechtheid van bedrijven verloren. We hebben de neiging om te geloven dat bedrijven alleen maar deze acties inzetten met verkoop in hun achterhoofd. Personal branding wordt daarom steeds belangrijker. Mensen vertrouwen een bedrijf tegenwoordig sneller, wanneer ze weten wie het gezicht is achter een bedrijf. Als mensen het gevoel hebben dat ze je kennen, win je sneller hun vertrouwen. Een voorbeeld van een ondernemer die personal branding heeft toegepast? Steve Jobs en Apple.

Dit is ook de reden dat steeds meer bedrijven influencers inzetten. Zo geven ze het product of dienst meer persoonlijkheid.

Hoe pas ik personal branding toe?

Helaas doe je dit niet 1.. 2.. 3.. Het opbouwen van een personal brand kost heel veel tijd en je moet het blijven onderhouden. Het lijkt misschien een onmogelijke klus, maar ik kan je daar mee helpen! Hoe? Door eerst maar eens dit stappenplan te doorlopen..

Stap 1. Brainstormen, brainstormen, brainstormen

Wat maakt jou uniek? Welk gevoel wil jij overbrengen? Wat is jouw boodschap? Denk aan je kennis, ervaringen en vaardigheden.  Begin met een brainstormsessie en zet alles op papier!

Stap 2. Waarden bepalen  

Het is jouw brand. Wat vind jij belangrijk? Je hoeft je niet druk te maken over wat anderen ervan vinden.  JIJ bepaalt!

Stap 3. Jouw doelgroep vinden

Focus jij je écht op je ideale klant? Ga na welke mensen jij wilt aanspreken met jouw brand en richt je op hun behoeftes!

Stap 4. Uitstraling bepalen

Jij bepaalt wat je laat zien. Maar wat anderen interessant vinden denk je? Willen ze alleen maar commerciële berichten zien? Of willen ze geïnspireerd raken door iets aantrekkelijks?

Stap 5. Strategisch te werk gaan

Hoe ga je nu overbrengen wie jij bent en wat jij doet? Door het toepassen van een unieke strategie!

Het hebben van een content strategie is iets heel krachtigs om in te kunnen zetten op jouw instagrampagina. Waarom?

  • Mensen weten wat ze van jou kunnen verwachten. Zo kom je professioneel en betrouwbaar over.
  • Je pagina ziet er aantrekkelijk uit, omdat je een unieke look en feeling overbrengt.
  • Je spreekt sneller een geschikte doelgroep aan. Dit betekent meer volgers, meer websiteklikken en uiteindelijk meer klanten.

Wil je meer weten over hoe je personal branding kan toepassen in jouw business en hoe je een unieke content strategie ontwikkelt?

Neem contact met mij op!

Kusjes,

Tara

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *