Social media

Zo herken je valsspelers op Instagram

Als eerste wil ik jullie mededelen dat ik het woord: influencer, een abstracte term vindt waar mensen te snel mee ‘gooien’ en te veel waarde aan hechten. Eigenlijk wil ik mezelf zo helemaal niet noemen. Ik wil gezien worden als iemand-die-iets-doet-wat-ze-leuk-vindt-en-op-die-manier-mensen-hoopt-te-inspireren. Ik gebruik het woord influencer in mijn blogs, omdat het in de maatschappij gebruikt wordt als de definitie van personen die: een boven gemiddelde potentie hebben om anderen te beïnvloeden doordat zij veel communiceren en zich centraal bevinden in een (sociaal) netwerk en een grote en overtuigende kracht hebben.  

Tegenwoordig wordt het woord: influencer, naar mijn mening, veel te snel gebruikt. Niet iedere Instagrammer die één keer een horloge heeft gepromoot, kan zichzelf meteen influencer noemen. Toch gebeurd dit wel. In deze blog ga ik jullie uitleggen, waarom deze ‘influencers’ het onmogelijk maken voor échte influencers, om hun werk te doen. 

Stel je voor: je bent een gepassioneerde collectemedewerker voor stichting Dieren zijn cool (Ik noem maar iets. Wel een leuk idee voor een stichting tho) Al 5 jaar lang sta je iedere zondagochtend vroeg op, om langs de deuren geld in te zamelen voor dit goede doel. Aankomende maand komt er een bonus aan! Als jou het lukt om in één dag tijd 500 handtekeningen in te zamelen van mensen die donateur willen worden van stichting Dieren zijn cool, dan wordt jij gepromoveerd tot manager van stichting Dieren zijn cool! Deze baan is iets waar jij al je hele leven van droomt! Je wilt het zo graag! Wanneer de dag van de bonus is aangebroken kom jij aan het einde van de middag met 500 handtekeningen aanzetten. Tot je verbazing zie je dat iemand je nét voor was. Je kent hem of haar niet. Je hebt dat persoon nog nooit gezien, maar toch staat diegene daar, met 600(!!!) handtekeningen. Allemaal vervalste handtekeningen, maar jouw baas ziet het niet. Jouw baas promoveert diegene tot manager van stichting Dieren zijn cool. Terwijl dat persoon handtekeningen heeft vervalst en zo jouw droombaan heeft overgenomen, zonder enige moeite!  

Dit voorbeeld is enigszins te vergelijken met de frustraties van menig influencer op Instagram.  

Fake- engagement  

Veel Instagrammers hechten veel waarde aan veel volgers! Als je onder de 10k volgers zit, dan ‘hoor je er niet bij’ volgens sommigen. Veel beginnende influencers willen dus in zo een snel mogelijke tijd, zo veel mogelijk volgers hebben. Wanneer jij pas een jaar bezig bent met bloggen, YouTube of een andere vorm van influencer marketing, kan je niet verwachten dat je al een gigantisch groot bereik hebt. Mensen moeten jou nog gaan leren kennen, jij moet jezelf nog ontwikkelen tot de influencer die je wilt zijn. Er is nog genoeg om over na te denken: wat wil jij mensen meegeven? Wat wil jij promoten? Wat maakt jou authentiek?

Door middel van het plaatsen van creatieve en authentieke content kan jij jezelf gaan onderscheiden. Kom erachter wat jouw volgers leuk vinden om te zien en op welk publiek jij je wilt richten! Dit kost tijd, doorzettingsvermogen en enorm veel energie! Dingen waar sommige wannabe-influencers simpelweg geen ‘zin’ in hebben.  

Op die manier zijn ze op het idee gekomen om nep engagement (engagement = verwijst naar iemands mate van sociale betrokkenheid op Instagram door middel van ‘likes’ en ‘comments’) te gaan creëren. Dat doen ze door middel van deze technieken:  

Volgers kopen 

Het lijkt dan alsof veel mensen jou interessant vinden, maar in werkelijkheid is dat dus niet zo. Mijn tip: doe dit niet! Dit is absoluut niet slim. Instagram snapt zelf ook wel dat, wanneer jij ineens 300 volgers in 2 minuten tijd erbij hebt gekregen, die van hetzelfde IP adres afkomen, dit niet kan. Je neemt dus het risico om een shadow ban te krijgen (shadow ban = jouw  profiel wordt niet meer wordt weergegeven, wanneer mensen jou zoeken door middel van hashtags of via de startpagina) en je bent die volgers vaak na 2 dagen alweer kwijt. Zonde van het geld dus! Dan kan je die 2 euro beter aan een zwerver geven, dan is er tenminste één iemand die jou oprecht leuk vindt! 

Ook is het vaak zo dat deze nep accounts worden doorverkocht, wanneer ze genoeg volgers hebben. Op de een of andere manier worden deze accounts dus gevolgd. Geen idee waarom, het gebeurd, echt kei raar maar goed. 

Mijn ervaring met volgers kopen 

Toen ik net begon met Instagram, had ik nog meer verstand van het produceren van schimmelkaas, dan van dit beruchte platform. Ik wilde graag een mooie content maken, die mensen leuk vonden. Zelf was ik helemaal fier op mijn foto’s! Ik vond mijn bewerking super vet en origineel (daadwerkelijk was het fucking lelijk allemaal). Ik dacht dat als ik volgers zou kopen (wat ook echt maar €1,50- was voor 250 volgers) deze mensen onder mijn foto’s zouden reageren en mij als persoon ook mega leuk zouden vinden. Op die manier kreeg ik echt een klap in m’n face, want je komt erachter dat je niet zo interessant bent, als dat je zelf denkt. Je moet er dus écht voor werken! 

Hoe herken je nep volgers? 

Ze hebben vaak geen profielfoto en/of een rare naam. Veulentje1854 met als profielfoto een hoefijzer is dus echt niet écht geïnteresseerd in jouw applicatieontwikkeling skills 

Instagram pods 

Ken je Hyves nog? Bij Hyves reageerde je weleens onder elkaars profielfoto met: R+R=BACK. Wat betekende dat jij onder hun foto zou reageren en ‘Respect’ zou geven, als hen dat ook bij jouw foto zouden doen.  

Nou, Instagram pods zijn ongeveer hetzelfde. Alleen zitten er dan gemiddeld 500 Instagrammers in een chat heel hard te roepen: VIND MIJ LEUK! Niet letterlijk natuurlijk. Het idee achter deze Instagram pods is dat jij jouw foto deelt en andere mensen deze like’n en/of eronder reageren, als jij dat ook bij hen doet. Zo lijkt het alsof er super veel mensen heel erg geïnteresseerd zijn in jouw content, terwijl ze dat alleen maar doen, omdat jij het ook bij hun doet!  

Mijn ervaring met Instagram pods 

Sommige Instagram pods waar ik in heb gezeten waren super leuk! In deze pods zat ik met mensen die oprechte reacties plaatste en een enorme gun factor hadden. Door middel van de Instagram pods ben ik een aantal leuke accounts tegengekomen, die ik nu nog steeds volg! Wel zijn deze groepen ontzettend streng. Je wordt geblokkeerd, wanneer je een foto vergeet te like’n. Intense shit dus.

Op een gegeven moment was ik helemaal klaar met deze pods. Het beangstigde mij dat mensen dit zo serieus namen. Dan maar minder like’s en/of volgers, maar wél authentiek zijn. Inmiddels weet ik ook dat deze groep meer negatieve werkingen hebben, dan positieve.

Wat zijn de gevolgen van Instagram pods? 

Deze groepen hebben op langere termijn een negatieve werking, want de hoeveelheid fake-engagement is huge, waardoor Instagram zijn algo-ritme (algo-ritme =  een eindige reeks instructies waarbij vanuit een gegeven begintoestand naar een beoogd doel wordt gewerkt) blijft aanpassen. Instagram ‘denkt’ dat mensen met zo’n hoeveelheid engagement interessant zijn en daardoor worden de échte influencers bijna niet meer gevonden, omdat het bijna onmogelijk is om aan de fake engagement te tippen. Dit houdt in dat Instagram bepaalt wat jij te zien krijgt. Dit gebeurd onder andere op basis van de engagement van iemand zijn/haar account, en dat maakt dan niet uit of die engagement nep is. 

Sommige accounts hebben maar 1000 volgers, maar krijgen door middel van deze Instagram pods gemiddeld 900 likes op een foto en 70 reacties. Iets wat totaal niet kan, want als dat persoon écht zo interessant zou zijn, dan zou je er wel vaker iets van horen. Sure, die gene heeft leuke foto’s, maar that’s it. Mensen vinden anderen niet alleen maar interessant, omdat diegene leuk op een foto staat. Dan zou mijn oma namelijk ook beroemd moeten zijn.   

Hoe herken je dus een valsspeler op instagram? 

  • Controleer de engagement ten opzichte van het aantal volgers. Meestal is de hoeveelheid like’s rond de 5% van jouw volgers. Ik heb rond de 7000 volgers en krijg hooguit 350 likes op een foto. Natuurlijk zijn er uitzonderlijke foto’s, maar een productfoto van iemand die 1000 volgers heeft kan dus geen 1500 likes hebben. Sowieso zijn productfoto’s niet snel mindblowing naar mijn mening. 
  • Controleer het verdachte Instagram account door middel van het kijken naar de volgers. Daalt of stijgt het aantal volgers binnen een paar dagen drastisch dan bestaat er een kans dat die Instagram gebruiker volgers koopt. 
  • Kijk in de reacties of er veel standaard reacties tussen zitten, zoals: ‘I love this photo so much’, ‘you are so beautiful’ & ‘You look so nice’. Vaak zijn dit soort reacties afkomstig van een Instagram pod. De reacties zijn vaak 4 woorden of meer, omdat het anders als spam wordt gezien door Instagram.  
  • Scroll tussen de volgers. Staan er veel rare namen tussen? Dan bestaat er ook een grote kans dat dit ingekochte volgers zijn.  

Toekomst van Instagram 

Ik hoop dat in de toekomst bedrijven meer gaan kijken naar de échte engagement van een Instagrammer, dan naar de volgers. Als je maar 500 volgers hebt, maar alle 500 vinden jouw content super interessant en zijn super betrokken, dan heb je daar meer aan dan iemand die 5000 volgers heeft en maar 30 échte volgers. Wat mij betreft is dit veel waardevoller!  

Ik snap dat het ontzettend lastig is om te groeien op Instagram, wanneer het door zoveel dingen bijna onmogelijk gemaakt wordt. Instagram wil ook alleen maar dat hun platform wordt gebruikt voor het gene waar het in eerste instantie voor bedoeld was, namelijk: foto’s delen. Instagram wil dus ook dat je alleen maar groeit, wanneer je hun daar geld voor betaald. Samenwerkingen tussen influencers en bedrijven is dus nooit echt de bedoeling geweest. 

Ik wil nog wel even duidelijk maken dat dit artikel niet bedoeld is voor een specifiek persoon o.i.d. en het is ook niet bedoeld als aanval. Als jij volgers koopt en/of in instagram pods zit, dan moet je dat helemaal zelf weten. Ik deel alleen de persoonlijke ondervonden gevolgen die daar bij komen kijken! 

Kusjes, 

Tara 

Omslagfoto door: Eva Bours fotografie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *